اهمیت طراحی انکر در شرایط لرزه‌ای

قرار گرفتن ايران در يكي از مناطق لرزه خيز جهان، متاسفانه باعث وقوع زلزله هاي متعدد در شهرها و روستاهاي كشور در چند دهه اخير شده که نشون دهنده وضعيت آسيب پذير اجزاي سازه‌ای و به خصوص غيرسازه‌اي هست. بزرگ ترین دغدغه جایی شکل میگیره که سازه اصلی با صرف هزینه قابل توجه در برابر زلزله‌های شدید مقاوم شده، ولی بخش عمده‌ای از خسارت‌ها، مربوط به آسیب اجزای غیرسازه‌ایه.

برای اتصال اجزاء غیرسازه‌ای مثل اجزای نصب و نگهداری (تاسیساتی، مکانیکی و برقی)، اجزای مقاوم سازی دیوار‌ها در برابر زلزله، سازه‌های نما و غیره، به اجزاء بتن سازه می‌توان از انواع انکرهای مکانیکی و شیمیایی استفاده کرد.

شرکت ایندکس با تخصص در زمینه‌ی ساخت انواع انکرهای باکیفیت در اروپا، محصولات مختلفی رو برای اتصال اجزای غیرسازه‌ای تولید کرده که بنا به شرایط محل احداث پروژه، نوع سازه و بارهایی که به اون وارد می شه، محصول مناسب رو انتخاب می ‌کنید.

رفتار انکر در طول وقوع زلزله

بر اساس آمارها، شرایط بار لرزه‌ای تاثیر قابل توجهی برعملکرد و ظرفیت انکر دارد. در طول زلزله یک انکر در معرض ترکیبی از نیروهای کششی و برشی قرار می‌گیره، علاوه بر اون ممکنه به علت ضربات ناشی از رفت و برگشت آب در لوله های تاسیساتی و پمپ، ترک به محل انکر انتقال یافته باشه.

انکر که محصولی برای اتصال قطعات لرزه‌ای به سازه بتنی است باید به گونه‌ای طراحی شده باشه که توان تحمل بارهای کششی و برشی اضافی ناشی از زلزله رو داشته باشه که این موضوع علاوه بر آیین نامه‌های سازه جهانی در آیین نامه‌های داخلی مثل بند 1-8-18-9 مقررات ملی ساختمان نیز تاکید شده.

عواقب استفاده از انکر غیر استاندارد

در صورت کاشت انکری که مناسب استفاده در شرایط لرزه‌ای نباشد، انکر مورد نظر تحت بارهایی که به آن وارد می شود به درستی عمل نکرده و باعث از دست رفتن عملکرد و رفتار غیر قابل قبول انکر می‌شود و شرایط شکست پیش از موعد اون رو فراهم می کنه. این پدیده درصورت طراحی با مقاومت مازاد و یا استفاده از ضرایب ایمنی بالا جبران پذیر نخواهد بود .

نوع انتقال بار در انکر

زمین لرزه نیروهای شدیدی رو به سازه وارد می کنه که معمولا بیشتر از ظرفیت‌های تعیین شده برای سازه هستن. این نیروها ممکنه باعث ایجاد تغییر شکل‌های ثانویه و ایجاد ترک در عناصر بتنی سازه بشه. در نتیجه، تمام انکرهایی که برای انتقال بارهای زلزله در نظر گرفته شدن، باید برای استفاده در بتن ترک خورده مناسب باشه.

در این راستا شرکت ایندکس با طراحی انکرهای مدل X-MPT که با بهره‌گیری از مهندسی روز دنیا و انجام آزمایشات منظم تولید شده، با ارائه مجموعه کاملی از انواع تاییدیه‌های لرزه‌ای و ضد حریق، تونسته نیاز‌های موجود در این زمینه رو به طور کامل برآورده، و خطرات ناشی از آسیب اجزای غیر سازه‌ای رو به حداقل برسونه.

 

مجموعه ایندکس

ایندکس با نگاه ویژه‌ای به دانش مواد فلزی و فناور‌ی‌های ساخت، محصولاتی با نام انکر‌هایX-MTP را توسعه داده که نگرانی‌های شما در زمینه عملکرد انکرها در زلزله رو برطرف می‌کنه. این انکرها دارای تاییدیه لرزه‌ای در مناطق با لرزه‌خیزی زیاد و خیلی زیاد هست که به طراحان و مهندسان سازه، راهنمایی کاملی رو برای انتخاب و طراحی انکرهای مناسب با توجه به اتصالات در شرایط بارگذاری مربوطه ارائه می‌کنه.

پس بدون توجه به مکان یا نیروهای وارده، می تونید مطمئن باشید که سازه شما بالاترین سطح ایمنی رو خواهد داشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *