شکست انکر بولت ها

انکرهایی که داخل بتن قرار می گیرند پس از کاشت می توانند به طرز فاجعه باری دچار شکست شوند و مکانیزم های مختلفی برای این شکست ها می تواند رقم بخورد. شرکت ایندکس با طراحی و تولید رول بولت های با کیفیت و دارای تاییده معتبر و با انجام آزمایش های متعدد بر روی آن ها توانسته بخش قابل توجهی از این مشکلات را برطرف و مقاومت انکر در برابر نیروهای کششی و برشی وارد شده را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.
در ادامه مطلب به حالات مختلف این شکست ها و راهکارهای مقابله با آن می پردازیم.

 

1- شکشت کششی و برشی فولاد

اگر ظرفیت فولاد انکر به قدری نباشد که در مقابل نیروی کششی و برشی اعمالی مقاومت کند، بخش فلزی دچار تسلیم می شود. برای یک اتصال به منظور مقاومت بیشتر اقدامات زیررا می توان انجام داد:
• افزایش تعداد رول بولت
• انتخاب فولاد مقاومتر برای انکر یا افزایش اندازه رول بولت

 

2- شکست بتن

این شکل از تسلیم به خرابی مصالح پایه تحت کشش و برش اشاره دارد و عمدتاً به کلاس بتن، شرایط بتن ( ترک‌خورده یا ترک نخورده) و حجم مخروط بتنی درگیر بستگی دارد. در اغلب استانداردهای طراحی انکر پلیت، این مخروط به عمق کاشت و وجود لبه‌ها وابسته است. در انکرهای تحت کشش کنار هم، همپوشانی بین مخروط‌های بتنی نیز باید لحاظ شود.

. برای جلوگیری از این شکست می توانید روش های زیر را انجام دهید:
• افزایش فواصل انکرها

• افزایش فاصله انکرها تا لبه بتن

• افزایش عمق کاشت

 

3- بیرون کشیدگی انکر

اگر فولاد و بتن به قدری مقاوم باشند که بار را تحمل کنند، باید این اطمینان حاصل شود که انکر بتواند نیروی وارد شده را کاملا به بتن منتقل کند. بیرون‌کشیدگی عمدتاً به کیفیت انکر، شرایط ترک خوردگی بتن و کلاس بتن بستگی دارد.

 

4- ترک خوردگی و شکافتگی بتن

این نوع خرابی یکی از خرابی‌های بالقوه در اعضای با ضخامت کم و کاشت در طول زیاد است که سبب کاهش شدید بتن باقیمانده در مقطع انتهایی انکر می‌شود. یکی از استراتژی‌های معمول برای رفع این خرابی کاهش عمق کاشت می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *